CD review: I-アイ- – Crystallize

This post is also available in: English

Ooit gehoord van de band I-アイ- (I-ai-)? Nee? De band is nog redelijk jong, bestaat pas sinds 2011, nog niet zo lang dus. Toch zijn de mannen van I-アイ- zeer getalenteerd en hebben zij zelfs al een Europese tour op de planning van 2014 staan! I-アイ- bestaat uit zanger Hiroaki Nakashima en gitarist Yuki Aneyoshi. Binnenkort brengen zij een nieuw album uit onder de naam “I-ai-!”.  Ik heb een eerder album genaamd “Crystallize” in ontvangst mogen nemen om deze te reviewen, benieuwd hoe ik het album vond? Lees hieronder meer!

De tracklist van het album “Crystallize” is als volgt:

crystallize01. Prologue
02. STARTING POINT
03. Crystallize
04. Mona Lisa
05. DEEP SEA
06. 月
07. Everything Flows
08. ROSARIO
09. NIGHT WING
10. Eternal Love Song
11. “I”AWAKE

De eerste nummer is een intro. Prologue is zeer kalm en bestaat uit een pianospel met op de achtergrond het kalme, natuurlijke geluid van de zee. Het nummer klinkt ergens zeer droevig vind ik, maar tegelijkertijd kom ik er helemaal tot rust bij. Het klinkt erg mooi, sierlijk zou ik bijna zeggen! Na het begin verdwijnen de zee geluiden langzaam en is alleen de piano nog hoorbaar. Op het einde van het nummer klinkt het nummer iets dramatischer doordat er meerdere akkoorden worden gebruikt en komt er ook een mysterieus, onheilspellend geluid op de achtergrond erbij.

Het tweede nummer, STARTING POINT,  begint meteen met gitaargeluiden gevolgd door drums. Na een wat hevige intro verdwijnt het harde gedrum en gitaarstuk en is zanger Hiroaki te horen met op de achtergrond een kalm pianostuk, dit verandert al snel naar iets wat meer dramatisch klinkt vanwege de drums en gitaar die weer terugkeren in het nummer. Ook komt er nog een mooie gitaarsolo in van gitarist Yuki. Als ik het nummer zo hoor doet het mij denken aan iets droevigs of aan een pijnlijke herinnering, iets in die richting. Verder vind ik het nummer wel prettig om naar te luisteren omdat er veel variatie inzit en op de wat rustigere stukjes kan je Hiroaki mooi horen. Het nummer eindigt zeer rustig met een gitaar die langzaam wegvaagt en het geluid van windvlagen.

Crystallize, het derde nummer,  begint als een explosie aan verschillende geluiden en gaat vervolgens over op een gitaar en drum stuk wat op hoog tempo wordt gespeeld. Na de intro van dit nummer is Hiroaki te horen met een soort filter over zijn stem heen, alsof hij door iets anders dan een microfoon heen zingt. In het refrein zijn twee stemmen te horen, ik weet niet of dit beide keren Hiroaki is of dat Yuki ook als achtergrondzanger meedoet. Ik krijg spontaan zin om te gaan dansen! Vooral het refrein geeft mij een lekkere energieboost. Na de tweede keer dat het refrein te horen is komt er een vrij rustig stuk muziek. Het geeft mij een mysterieus gevoel. Na dit wat rustigere stuk is er weer een gitaarsolo te horen van Yuki en keert het refrein nogmaals terug. Erg leuk nummer wat ik zelf vaak zou luisteren!

Het vierde nummer, Mona Lisa, begint in tegenstelling tot de andere twee nummers zeer rustig en wordt hierna wat heviger door het gedrum en gitaarspel wat te horen is, verder hoor je ook een vrouw met een soort van opera stem op de achtergrond. Hierna is Hiroaki te horen met zeer rustige muziek op de achtergrond. Het klinkt alsof hij achter iets zit verstopt en zijn stem wordt gedempt waardoor zijn stem klinkt als een echo. Hierna klinkt het nummer weer wat heviger en is er een zangduet van zanger en achtergrondzangeres te horen. Persoonlijk vind ik de vrouw op de achtergrond een erg mooi detail aan dit nummer, het geeft het nummer net iets meer dat mysterieuze tintje dat ook wel past bij de titel. Toen ik dit nummer nog eens luisterde vroeg ik mij af: “Moet de vrouwenstem misschien Mona Lisa voorstellen?” Ook in dit nummer volgt weer een stuk dat alleen uit muziek bestaat en is er een mooi pianostuk met viool te horen. Dit nummer eindigt met piano en viool muziek en wat gefluister. Ik vind dit een erg mooi nummer, en vooral een stuk rustiger vergeleken met de andere voorgaande nummers!

Nummer 5 van het album is DEEP SEA. Het nummer begint met wat gedrum en zeegeluiden, hierna volgt rustig het gepingel op een gitaar. In dit nummer is Hiroaki’s stem zeer goed te horen omdat de muziek wat rustiger en zachter is. Zelf vind ik dit erg mooi aan het nummer want Hiroaki heeft een zeer mooie stem. Door de kleine geluidseffecten die door het nummer heen zijn te horen moet ik persoonlijk zelf ook wel erg aan de zee denken. Verder heb ik ook het idee dat dit nummer het verhaal verteld over twee mensen die elkaar niet willen verliezen, dit denk ik doordat er een aantal maal “What will you do?” en “Don’t leave me.” wordt gezongen in het nummer. Ik vind het ook wel erg mooi dat Hiroaki vrij hoog zingt in dit nummer, het past mooi bij zijn stem en in dit nummer. Het nummer eindigt met Hiroaki’s stem die langzaam wegvaagt. Mooi en rustig met een aantal mooie hoogtepunten vind ik dit nummer!

Nummer 6 van het album begint erg rustig en mysterieus. (Tsuki) betekent maand of maan in het Japans. Je hoort violen, kerstbellen?, piano en een vrij rustig ritme in het nummer. Hiroaki’s stem klinkt werkelijk prachtig in dit nummer! Zo rustig en vol met gevoel vergeleken met de andere nummers. Dit nummer klinkt best droevig maar tegelijkertijd ook erg ontspannend. Na enig wat tijd mengt het geluid van een piano zich in het nummer en tijdens het refrein zingt Hiroaki ook weer vrij hoog. Hierna is er een mooie gitaarsolo te horen van Yuki. Deze gitaarsolo klinkt een stuk kalmer dan de vorige solo’s. Dit nummer eindigt met een zeer mooi en rustgevend piano stuk. Dit nummer vond ik erg mooi en ik zou het zo nog eens tien keer kunnen beluisteren zonder er moe van te worden.

Nummer 7 van het album, Everything Flows, begint niet met muziek zoals in de andere nummers. Je hoort spelende kinderen, een auto waarvan de deuren open of dicht gaan en een auto die wegrijdt. Hierna begint het nummer met pianomuziek in een vrij rustig tempo. Hiroaki zingt vrij rustig en met lange uithalen in dit nummer. Het refrein klinkt iets sneller qua tempo met de zang. In dit nummer zit een gitaarsolo die ik zeer apart vind, ik kan niet plaatsen in wat voor stijl Yuki dit precies speelt maar het klinkt een beetje als een warboel maar tegelijkertijd zit er gewoon een melodie in. Het refrein herhaalt zich vrij vaak in dit nummer maar dat vind ik eigenlijk wel erg mooi eraan. Op het einde van het nummer is Hiroaki’s hoge gezang weer te horen gemixt met Yuki zijn gitaar, het nummer eindigt met een gitaarsolo. Dit vind ik echt een heerlijk nummer om bijvoorbeeld te luisteren in een lange autorit, tijdens het werk of iets dergelijks. Lekker achtergrondmuziekje!

ROSARIO is nummer 8 van het album Crystallize. “Stop..” fluistert een vrouwenstem in het begin, gelijk opgevolgd door gitaren en drums! Dit nummer klinkt een stuk energieker dan afgelopen paar nummers! Het tempo ligt hoog, de muziek klinkt weer wat energieker en vrolijker en de zang is ook totaal weer anders. Het klinkt weel alsof er een soort filtertje over Hiroaki’s stem is gezet. Wat mij verbaasde over dit nummer was dat er in wordt gegrunt, maar dit klinkt wel erg gaaf in het nummer en laat zien dat I-アイ- ook nog andere dingen in petto heeft dan alleen wat zang. Ik moest een tijdje nadenken maar het filter wat over Hiroaki’s stem is geplaatst geeft mij ergens het idee van een Vocaloid… Vergeleken met de andere nummers heeft dit nummer een erg drukke, snelle gitaarsolo van Yuki, ik vind het erg leuk! Het nummer eindigt met een grunt. Dit nummer is totaal anders dan de vorige nummers en klinkt erg lekker in de oren. Zeker een van mijn persoonlijke favorieten van dit album.

Nummer 9 van het album, NIGHT WING,  begint meteen lekker energiek met drums en gitaar. De zang klinkt zeer mooi en wordt snel gevolgd door grunt geluiden. Dit nummer is een mix van zang en grunt. Er zitten vrij veel muziekstukken in dit nummer, maar dat geeft op zich wel een leuk effect. Ik vind het ook erg leuk dat je zowel gegrunt hoort als zang, lekkere afwisseling! Hiroaki maakt ook weer erg mooie, lange uithalen met zijn stem en de gitaarsolo’s klinken echt vet! Erg vrolijk en energiek nummer met een leuke afwisseling.

Nummer 10 van het album is Eternal Love Song. Dit nummer begint heel rustig met een pianosolo. De zang klinkt erg rustig en harmonieus… vredig is het juiste woord denk ik. De gitaar klinkt akoestisch en het nummer is qua muziek vrij simpel gehouden. Ook is er weer een achtergrond stem te horen. Aan de sfeer in het nummer kan je duidelijk horen dat het om een liefdesnummer gaat. Er zitten zeer mooie pianostukken en akoestische gitaarsolo’s in dit nummer. Ik vind het erg leuk dat op een bepaald stuk de akoestische en elektrische gitaar samen een duet hebben. Verder heb ik heb eigenlijk weinig te zeggen over dit nummer behalve dat ik het erg mooi, rustig en vredig vind klinken. Dit nummer zou ik erg vaak kunnen luisteren omdat alles gewoon mooi bij elkaar past. Het nummer eindigt met een soort koor van vrouwen dat herhaaldelijk “la la la ta da la la” zingen onder leiding van een elektrische gitaar.

Het laatste nummer, nummer 11 van het album is “I”AWAKE. De muziek komt langzaam binnenstromen en het eerste wat je hoort is een mooie intro van een pianoduet. Hierna knallen de drums en gitaar het nummer in en vervolgens voegt dit zich samen met de piano die hiervoor te horen was. Als Hiroaki eenmaal te horen is klinkt het erg hard qua volume in tegenstelling tot de muziek. De gitaarsolo is vrij op tempo en vaagt daarna langzaam uit, hierna hoor je Hiroaki weer met een zachte achtergrond stem erbij. Als ik dit nummer zo hoor, zou ik mij kunnen inbeelden dat dit de opening van een anime of drama serie had kunnen zijn. Het klinkt erg fijn en iedereen zou er wel naar kunnen luisteren omdat het nou niet bepaald heavy is of veel te rustig, precies goed! Aan het einde van het nummer komt het pianostuk weer terug en het nummer eindigt met de gitaar van Yuki die een lange noot aanhoudt. Lekker nummer om te luisteren op de achtergrond als je met iets bezig bent en het klinkt ook erg mooi!

Zo! Dat waren dan alle nummers van dit album! Ik vond het superleuk om dit te reviewen en heb gelijk een aantal nummers gevonden die ik nog vaak zal beluisteren. Persoonlijk is ROSARIO echt wel mijn favoriet van dit album, samen met de Prologue. Vorige keer reviewde ik maar een aantal nummers en nu plots een heel album, dat was wel even een vol bord voor mij! Maar het was ontzettend leuk om dit te reviewen aangezien ik I-アイ- nog niet zo goed ken. Hierdoor ken ik ze al weer een tikje beter! Op 17 januari zullen zij te zien zijn in Den Haag! Kom jij ook? Tot het einde van het jaar kan je dit album winnen door een kaartje te kopen voor één van de liveshows van I-アイ- in Europa.

Crystallize kwam in november van 2011 uit onder ZEROTH RECORDS en is te koop via de website van I-アイ-, maar ook via iTunes, Amazon MP3 en via Spotify te beluisteren.

Chachamaru

Student op het Grafisch Lyceum. Houdt altijd wel van wat lol maken en staat open voor nieuwe uitdagingen, naast haar studie vind zij het erg leuk om te tekenen, ontwerpen, muziek te maken en houdt zich natuurlijk bezig met alles in en rond Japan. Gastblogger voor AVO blog.

One thought on “CD review: I-アイ- – Crystallize

  • 30 December, 2013 at 10:08
    Permalink

    Wordt van deze uitgebreide reviews altijd nieuwsgierig naar het muziek zelf. Blijft fijn om te lezen.

    Reply

Bedankt voor het lezen van een bericht! Laat je een reactie achter?