Solotentoonstelling Motohiro Takeda in IBASHO

IBASHO presenteert een solotentoonstelling van de Japanse fotograaf Motohiro Takeda. Takeda’s sterkte ligt in de cameraloze fotografie. Zijn oeuvre is opgebouwd uit werken die hij maakte in een camera obscura. Veel van hen zijn unieke afdrukken, omdat ze direct door het zonlicht in een kamer op een lichtgevoelig papier werden blootgesteld.

Toen Takeda bij Parsons, The New School for Design in New York studeerde, raakte hij gefascineerd door de camera obscura en het idee om binnen in de camera te zitten. Hij vormde zijn slaapkamer om in een camera obscura door alle ramen met zwarte plastic lakens te verduisteren, een pinhole in het plastic te maken en in deze camera obscura te leven. Toen hij meer en meer tijd in de camera doorbracht, begon hij te begrijpen wat dat betekende. Vervolgens begon hij geleidelijk zelfportretten te maken op meerdere vellen lichtgevoelig chromogeen papier, wat resulteerde in zeer grote oranje / roodgekleurde unieke werken van 2,5 x 2,5 meter. Een van deze werken wordt nu tentoongesteld bij IBASHO. De blootstellingstijd duurde soms een paar uur en de oranje-rode kleur is de kleur van het zonlicht zoals geregistreerd door het chromogene papier. De witte silhouetten vertegenwoordigen de kracht van het leven dat in de menselijke vorm wordt voorgesteld.

Een ontdekking door Takeda van een toevallige registratie van de zon op het fotopapier dat in zijn appartement hing, leidde tot een serie genaamd ‘Another Sun’, ook in de tentoonstelling te zien. Takeda realiseerde dat hij een serie wilde maken rond de bron van de oprichting van zijn grote portretten, na de cyclus van de seizoenen. Deze serie weerspiegelt de veranderingen in de natuur en de veranderingen in het persoonlijke leven van Takeda.

‘Blink / Matataki’ is de laatste reeks van Takeda die te zien is in IBASHO. Hiervoor gebruikte hij gordijnen of sluiers om zijn concept van de camera obscura te verdiepen. Voor Takeda is de camera obscura een metafoor van onze perceptie en hoe we de buitenwereld zien en verwerken met onze geest en bewustzijn. Het pinhole of het raam is het oog dat dient als een lichtdoorgang om de wereld buiten te bekijken en tegelijkertijd ze in de innerlijke ruimte van de mens te brengen. In deze reeks werken wordt het bestaan ​​van de twee ruimtes die gelijktijdig en naadloos samenvoegen en gescheiden worden, gesymboliseerd door het spookachtige beeld van de gordijnen. Het gordijn is een metafoor van de oogleden die de wereld verhult en onthult. Als geheel is deze serie bedoeld om de kijkers een sensatie van Matataki te geven, wat ‘flikkerend van heldere lichten’ in het Japans betekent.

Start van de tentoonstelling is op vrijdag 28 april van 19.00 tot 22.00 uur. De tentoonstelling loopt tot en met zondag 28 mei. Galerie IBASHO is te vinden aan de Tolstraat 67 in Antwerpen en is geopend van vrijdag tot en met zondag van 14.00 tot 18.00 uur en op afspraak.

Bron: IBASHO

Francisca Hagen

Started with AVO in 2003. Now active as writer, reporter, reviewer, promotor, photographer and tries to rule the world with a forum. Can be found regurarly at conventions and concerts in the Netherlands and sometimes Belgium. Big passion for Japan and music. You can follow me on Twitter: @Seraphinne

Bedankt voor het lezen van een bericht! Laat je een reactie achter?