AVO blog interview met Benicco

Een jaar terug maakte ik kennis met het werk van Benicco dankzij OROCHI. Deze band tourde afgelopen maart en april door Europa, daarnaast brachten zij het mini-album -HYAKKA RYORAN- met het artwork van Benicco. En zo ben ik eens gaan kijken wat Benicco nog meer in petto had. Na mijn vraag of ze interesse had in een interview, was ze vereerd. In de tussentijd is Benicco niet stil gaan zitten. Ze heeft haar werk diverse keren tentoongesteld en ze heeft voor de single van OROCHI 風ノ姿花伝ウ (kaze no sugata hana tsutau) ook een artwork geleverd. Met al deze drukte heeft ze toch tijd vrij kunnen krijgen voor een interview met AVO blog.

AVO blog: Gezien nog niet iedereen bekend is met jou, wil je je kort introduceren?
Benicco: Ik ben geboren in Japan in 1981, afgestudeerd aan de designafdeling van de Kunstschool van Nihon universiteit. Mijn geschiedenis begon toen ik als illustrator begon bij een ontwerpbureau in 2008. Daarna werd ik freelance illustrator en grafisch ontwerper voor een make-up merk in 2012. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de art director van de Samurai Rock band OROCHI. Ik maak gebruik van de Béziercurve in Japanse schilderijen met als thema “Romantisch modern”. Mijn tekenstijl is stijlvol en bestaat uit vrouwen, mode en moet je ergens ook sexy voelen.

【三千世界の鴉を殺し】
【三千世界の鴉を殺し】

AVO blog: Wist je al als een kind wat voor soort illustraties je wilde maken?
Benicco: Sinds ik een klein meisje was, tekende ik meisjesportretten die mijn designer jurken dragen. Ik denk dat ik onbewust begonnen ben als designer en illustrator sinds die tijd.

AVO blog: Waar vind jij je inspiratie? Kom jij met de ideeën of komen anderen met de ideeën?
Benicco: Mijn belangrijkste inspiratiebron zijn voorwerpen die mij omringen in het dagelijks leven: beelden van TV, muziek, afbeeldingen van tijdschriften, advertenties en foto’s. Toen ik tekende, probeerde ik niet om iets te zien. Stukken van mijn herinneringen zouden het nieuwe idee kunnen opbouwen. Ook een spannend gesprek geeft mij goede creatieve drang en kan leiden tot een goed resultaat.

【咲いた花なら散らねばならぬ】
【咲いた花なら散らねばならぬ】

AVO blog: Is er een bepaalde stijl die je wilt gebruiken in je werk? Een soort van handtekening die herkenbaar is voor je werk?
Benicco: Zoals ik al zei maak ik gebruik van de Béziercurve van het programma Adobe Illustrator voor tekenen. Daarnaast gebruik ik Adobe Photoshop technieken als dat nodig is. Ik probeer Japanse traditionele kunst met de lijnen en de textuur te vertegenwoordigen.

AVO blog: Hoeveel tijd besteedt je gemiddeld aan het uiteindelijke ontwerp?
Benicco: De meeste stukken worden binnen 1 of 2 dagen afgerond. Als het om een stuk gaat in groot formaat of dat het meer Photoshop-werk bevat, dan duurt het 3 dagen voor de afwerking.

AVO blog: Wat is je favoriete kleur en waarom? Wordt het vaak gebruikt in je werk?
Benicco: Mijn favoriete kleur is de Japanse traditionele kleur “Midori-ao” (blauw) en “He” (rood). Ik vind het leuk om de traditionele kleuren voornamelijk te gebruiken. Japanse kleuren hebben namen met rijke emoties en we kunnen hun verhalen zien. Dus ik gebruik de namen als motieven voor mijn stuk. Ik gebruik soms monotoon, omdat het mij doet denken aan de inktkleur.

AVO blog: Wanneer heeft je voorkeur om te werken? Overdag of ‘s nachts?
Benicco: Ik werk het liefst tijdens de nacht. Ik ben ook werkzaam als Art director en grafisch ontwerper, ik werk dan overdag. En in de nacht hou ik mij bezig met de tekeningen.

AVO blog: Wat is je favoriete opdracht geweest tot zover?
Benicco: Mijn favoriete opdracht is de art direction voor OROCHI. Ik waardeer het enorm dat ze altijd op mij rekenen wat betreft al de vormgeving.

OROCHI - 風ノ姿花伝ウ (kaze no sugata hana tsutau)
OROCHI – 風ノ姿花伝ウ (kaze no sugata hana tsutau)

AVO blog: Heb je ooit problemen gehad met het maken van een ontwerp of in de problemen komen met de tijd?
Benicco: Ik heb altijd problemen wat betreft de tijd als ik een strak schema heb met verschillende projecten die tegelijkertijd lopen. Bijvoorbeeld: De volgorde van het inleveren werd verstoord. Mijn proces werd vertraagd als gevolg van de te zware bestanden. Ik voelde mij er rot onder.

AVO blog: Je bent verbonden met het project Blue Roses. Blue Roses werd in 2009 gestart. Wat is precies het doel van dit project?
Benicco: “Blue Roses” is een kunstenaarsproject van 17 opkomende ‘Girls Illustration’ kunstenaars. Het project heeft als doel om het ‘Girls Illustration’ uit te breiden. Het project houdt kunsttentoonstellingen in Japan en andere landen. Daarnaast ontwikkeld het ook merchandise. “Blue Roses” project wordt puur beheerd met de kunstenaars zelf.

AVO blog: Kan je ons iets vertellen over je laatste illustratie?
Benicco: Ik heb niets te vertellen over mijn illustratie. Omdat het doel van mijn stuk is dat mensen die mijn stuk zien hun eigen verhalen kunnen voorstellen in hun hart.

AVO blog: Wat zijn de dingen die je zeker wilt illustreren in de toekomst?
Benicco: Ik wil graag iets tekenen zoals het gevoel van het binnenste van de mens. Ik zou een compromis van de representaties van Oosterse en Westerse mode willen integreren zodat het eindresultaat, zonder aan de individuele stijlen te raken, door lay-out, schikking, op één of andere manier voelt als de som van beide.

「真昼の月(Mnemiopsis leidyi)」 & 「夜の太陽(Bolinopsis mikado)」
「真昼の月(Mnemiopsis leidyi)」 & 「夜の太陽(Bolinopsis mikado)」

AVO blog: Welke tips wil je onze lezers / beginnende illustratoren geven?
Benicco: Teken zoveel mogelijk van wat je werkelijk leuk vindt.

AVO blog: We zitten aan de laatste vraag, is er nog iets wat je wilt delen met onze Nederlandse en Belgische lezers?
Benicco: Ik en Teresa, ook een art director, illustrator en grafisch vormgever hebben een creatief team opgericht onder de naam “Papillion”. Een grote opdracht waar wij aan werkten is de art direction van de drama “ONIKIRI-HIME 2” in 2013. De zanger van rock band ViViD speelde de hoofdrol hierin. “Papillion” vindt het leuk om kunst te kunnen maken waarmee het mogelijk is om te kunnen uitdrukken in verschillende scènes van het modieuze goed compromis tussen Oost en West, samen met de mis van Japanse traditionele en moderne stijlen. Hou de komende activiteiten van “Papillion” in de gaten!

 Ik wil graag Benicco bedanken voor de tijd om de vragen te beantwoorden en Teresa voor de hulp van de vertaling. Volg haar op Twitter en Facebook voor de laatste updates van haar en haar nieuwe project. En natuurlijk haar website

Francisca Hagen

Started with AVO in 2003. Now active as writer, reporter, reviewer, promotor, photographer and tries to rule the world with a forum. Can be found regurarly at conventions and concerts in the Netherlands and sometimes Belgium. Big passion for Japan and music. You can follow me on Twitter: @Seraphinne

2 thoughts on “AVO blog interview met Benicco

  • 9 February, 2014 at 22:50
    Permalink

    Ik moet zeggen, het is eens wat anders dan een muzikant…
    Maar het blijft in hetzelfde wereldje! Kunst is op alle manieren interessant :)

    Ik heb alvast nu meer interesse voor Benicco’s werk =D

    Reactie
  • 10 February, 2014 at 11:07
    Permalink

    Klinkt als iemand met veel passie voor kunst.

    Ook prachtige illustraties. Erg mooi ook om de samenwerking met de verschillende vormen van kunst te zien.

    Reactie

Bedankt voor het lezen van een bericht! Laat je een reactie achter?