Race tegen de klok voor kuis Bullettrein

De Japanse Shinkansen is ’s werelds eerste echte high-speed trein. En over high-speed kunnen we echt wel spreken! Hij haalt een snelheid van 270 km per uur. De Tōkaidō is ondertussen de meest gebruikte high-speed spoorlijn, met meer dan 120.000 treinen per jaar! De gemiddelde vertraging ligt op slechts 36 seconden. Verwaarloosbaar, niet?

Een gedeelte van de reden waarom de trein zo weinig vertragingen oploopt en het systeem helemaal werkt, is omdat er een super team achter de schermen werkt, namelijk de schoonmaakploeg! Zij zijn verantwoordelijk voor elke centimeter vloer en interieur van de trein, wanneer de trein aankomt aan de laatste halte. Ze hebben dan zeven minuten om het volledig spik en span te maken voor de volgende golf klanten.

Het bedrijf TESSEI is hiervoor verantwoordelijk. Hier werken zo’n 820 medewerkers van gemiddeld 52 jaar. Het percentage mannen en vrouwen ligt zo goed als gelijk. De vrouwen spreken ze nogal eens aan als ‘Obaa-sans’ oftewel oma’s. Toch een beetje vreemd als je bedenkt dat ongeveer de helft van het personeel mannen blijken te zijn!

De Bullet treinen komen zo’n 210 keer per dag op de eindbestemming, Tokyo station, aan. Telkens kuist het team, dan bestaande uit 22 personen de trein uit. Er zijn elke dag zo 11 teams aan het werk. Elk team kuist ongeveer 20 treinen per dag. Er wordt steeds gewisseld in een soort rotatie systeem. Net dit lijkt ook een deel van het geheim van de geoliede machine. Het bedrijf viel ook reeds in de prijzen. Het werd namelijk bekroond tot Japans sterkste team door Nikkei Magazine.

Elke trein staat slechts 12 minuten stil in Tokyo station. Van die korte tijd worden 2 minuten uitgeteld voor het uitstappen, gevolgd door 7 minuten poetsen en daarna opnieuw 2 minuten om de nieuwe reizigers te laten instappen. Er is slechts een marge van 1 minuut. Dat is werken onder tijdsdruk!

In de zeven minuten poetsen is elk teamlid verantwoordelijk voor een wagon met ongeveer 100 zitplaatsen. Ook de persoon die het toilet kuist moet binnen die zeer beperkte tijd klaar zijn, ongeacht hoe vuil het toilet is. De mensen die met deze treinen reizen, zitten vaak uren lang op de trein. De passagiers eten dan ook vaak, lezen hun krant, … en laten daarna de troep liggen. Ook dit moeten de dames en heren van TESSEI opkuisen binnen die tijd! Heel precies hebben zen anderhalve minuut voor het oprapen van afval, 30 seconden voor het terug goed zetten van de stoelen, vier minuten voor het eigenlijke vegen en dan een minuutje om alles te controleren. Laten we niet vergeten dat er ook al eens stoelhoezen vervangen moeten worden wanneer die vies zijn! In de praktijk kunnen ze hun zeven minuten zelden volledig benutten. Doordat het bij drukte vaak langer duurt voor de passagiers uitgestapt zijn.

Waarom werkt het?

Eerst leek het totaal niet te werken. De personeelsleden zagen zichzelf niet als gewaardeerd personeel en deden hun werk met tegenzin. Maar daarom werd er extra aandacht besteed aan de attitude en appreciatie.

Het werk was niet langer enkel reiniging, maar eerder een service. Teamspirit werd heel belangrijk in het bedrijf. Iedereen heeft zijn eigen taak, maar ook iedereen mag tips inbrengen. Bij problemen binnen een team, hoe triviaal ook, worden deze besproken en zo snel mogelijk uitgeklaard. Elk teamlid van welke functie ook krijgt een stem bij deze besprekingen. Regelmatig worden de teams ook even wat herverdeeld, zodat iedereen met allerlei verschillende collega’s leert werken.

Sinds 2007 wordt deze methode als het meest effectieve gezien, wat het moraal van de teamleden opkrikte! Dit verslag, het rapport Angel, werd dan ook fier uitgehangen. Een publieke lofbetuiging.

TESSEI staat bekend om zijn eigen ‘Omotenashi’ , gastvrijheid. Een woord dat als uithangbord dient voor Tokyo2020. Wanneer je staat te wachten op je trein kan je toekijken hoe de schoonmaakploeg zich klaarzet en inspant! Het is bijzonder om te zien, vooral toeristen observeren van de manier waarop het personeel buigt bij aankomst en vertrek van de trein. Ook buigen ze naar de passagiers voordat ze aan boord gaan.

Ook doen ze hun best om alles op te vrolijken, zoals het dragen van een seizoensbloem op hun hoe. Of door fleurige (Hawaïaanse) shirts te dragen. Leuk om te zien! Als je de kans krijgt, neem dan zeker eens een kijkje hoe dit team werkt.

Bron: RocketNews24

Dj Robintje

Hallo allemaal! Dj Robintje hier, Global Moderator op avo-forum. Mijn bijdragen aan de blog zullen uit enkele totaal verschillende dingen bestaan. Van persoonlijke stukjes (beantwoorden van vragen), tot concert beschrijvingen, en nieuwtjes en ontdekkingen in de muziek/anime/drama's. Nieuwe vragen zijn zowel hier, als op het forum welkom!

Bedankt voor het lezen van een bericht! Laat je een reactie achter?