J-Drama Review: Mahoro Ekimae Bangaichi

This post is also available in: English

Als gastblogger voor AVO blog dacht ik: “Misschien is het leuk eens iets totaal anders te schrijven dan een muziek of anime review”. Zo kwam ik op het idee om J-drama en Japanse films te gaan reviewen. Aangezien ik de laatste jaren meer geïnteresseerd ben geworden in het kijken naar deze genres in J-entertainment. Daarbovenop is er zoveel dat ik al gekeken heb en nog wil gaan kijken, gezien het enorme aanbod in deze branche, vond ik het een leuk plan.

Mahoro_Eki_Mae_Bangaichi

De serie waar ik mee wil beginnen is Mahoro Ekimae Bangaichi. Voor degene die de anime Gintama kennen, zal het concept zich bekend voorkomen. Als vervolg op de film Mahoro Ekimae Tada Benriken (2011) is er een drama serie van 12 afleveringen geschreven door de auteur Miura Shion die ook verantwoordelijk is voor het filmverhaal. Een aantal afleveringen zijn met behulp van regisseur Hitoshi One, Hikaru Kurozumi en Hisakatsu Kuroki geschreven. Het verhaal draait om Tada Keisuke die na diverse gebeurtenissen in zijn leven die verteld zijn in de film, een bedrijf als benri-ya (klusjesman) start. Hij werkt samen met zijn oude schoolgenoot Gyouten Haruhiko die hij ten tijde van de film opnieuw ontmoet. De serie speelt zich dan ook af na afloop van deze film.

Het motto van zijn bedrijf is: “We accept jobs as much as possible”; iets dat ze opmerkelijke verzoeken en klanten brengt. Situaties die Tada en Gyouten soms tot verbazende, leuke, emotionele maar ook gevaarlijke avonturen kan leiden. Het gaat niet alleen om het werk dat ze moeten doen. Vaak spelen er meerdere dingen in het leven van hun cliënten, die ze absoluut niet koud laten, waardoor ze beiden uiteindelijk altijd hun uiterste best doen om verzoeken in te willigen ondanks de twijfels die het soms met zich mee brengt.

Het leuke aan de twee karakters Tada en Gyouten is dat ze enorm verschillend van elkaar zijn. Tada is een verantwoordelijke werknemer die ondanks zijn onverantwoord laten oplopen van rekeningen op verschillende plekken toch steeds laat zien dat hij een man van woord is en zijn werk serieus neemt. Hij is doorgaans beleefd en respectvol tegen zijn klanten. Gyouten daarentegen, is een freeloader is Tada’s huis en werkplek die eigenlijk altijd enorm onbeleefd is tegen iedereen. Ook in zijn werk voor Tada doet hij gewoon wat hij wil, met of zonder overleg. Desondanks is hij iemand met het hart op de goede plek en heeft hij veel inzicht in de mens waardoor hij in staat is klanten op de juiste manier te helpen. Hoewel het lijkt alsof ze niet goed met elkaar overweg kunnen is het tegendeel waar.

De hoofdrollen in dit drama zijn voor Eita Nagayama (Tada), bekend van onder andere Nodame Cantabile live action en Sunao ni Narenakute J-drama en Ryuhei Matsuda (Gyouten) die bekender is als film acteur uit onder andere Nana Live action en Cutie Honey. Daarnaast zijn er veel bekende gastrollen aanwezig.

Persoonlijk vond ik deze serie een erg leuke toevoeging aan de film met humoristische elementen maar ook serieuze onderwerpen. Een aflevering duur ongeveer 30 minuten en zorgt daarmee niet voor een al te heftig verhaal met een lange zit. De hoofdpersonen zijn leuk om naar te kijken en vooral niet te beleefd naar mijn mening dat houdt het ook plezierig.

Na deze serie is er nog één film die op het verhaal volgt; Mahoro Ekimae Kyousoukyoku, die afgelopen jaar op het Camera Japan Festival getoond is als Tada’s Do-It-All House: Disconcerto.

Studio: TV Tokyo
Start uitzending: 11 januari 2013
Aantal afleveringen: 12

Score: 68/100

Anvica

Gastblogger voor AVO Blog met een grote interesse voor Japan en andere aziatische landen. Ik bezoek anime conventies, J-Rock/Pop en Visual Kei concerten en hopelijk in de toekomst meer Japan gerelateerde evenementen. Ik hoop hier met jullie waardevolle informatie te kunnen delen en plezier te hebben ^^.

Bedankt voor het lezen van een bericht! Laat je een reactie achter?