CD Review: LOKA – EVO:ERA

Fans hebben ongeveer anderhalf jaar moeten wachten op een nieuw album van LOKA nadat QUATTRO uitkwam in 2014. Met het vertrek van bassist Katsumi en verwelkoming van de bassist Miro leek de band heel logisch iets langer te doen omhet derde album te creëren. EVO:ERA is de titel van de nieuwe plaat en de zou een revolutie markeren in LOKA’s sound welke zou resulteren in een nieuwe era.

loka-evoera2

Tracklist:
1. PERFECT ENEMY
2. GOD GONE TO VEGAS
3. CALLING
4. THORN
5. NEW SKIN
6. HALF PAST LATE
7. STAY

De verpakking van deze plaat is van hout, beter gezegd, het is een houten doos met daaromheen een papieren sleeve. Deze combinatie maakt het een origineel idee, maar neemt wel meteen dubbel zoveel ruimte in als een normale jewelcase. De verpakking geeft wel het idee dat het gaat om een speciale editie. De sleeve heeft een simpel zwart-wit ontwerp,minimalistisch, welke het netjes afmaakt voor de gehele hoes van EVO:ERA. In de doos zelf is een afbeelding met daarin de bandfoto te zien, die zou kunnen dienen als cover mocht het album in een jewelcase uitgebracht zijn.

De muziek op EVO:ERA lijkt toegankelijker geworden te zijn voor een groter publiek in vergelijking met de vorige albums. De band stond er al om bekend heavy Amerikaanse hardrock sound in de muziek te verwerken, maar nu weet de band ook om te gaan met een hevige mix van de synthesizer. Van het album is PERFECT ENEMY als eerste bekend gemaakt tegenover het publiek door middel van een muziekvideo, het is ook meteen de eerste track van het album. Het gaf de fans meteen al een goed voorproefje voor de rest van het album. THORN is ook een goed voorbeeld van een goede combinatie van hevige rock en synthesizer.

Leuk om te weten is dat naast de huidige bandleden van LOKA, ex-LOKA bassist Katsumi en fade’s drummer en bandleider rui ook betrokken waren in het proces van het maken van de liedjes van dit album. Het bericht wat EVO:ERA meegeeft is evolueren, dat is bijvoorbeeld goed te lezen in de lyrics van NEW SKIN. Bij THORN komt er een heel ander geluid naar voren, te denken aan feit dat men je moet accepteren zoals je bent en niet zoals anderen wil zijn. De lyrics zijn zeer poetisch in elkaar gezet, dat is bij PERFECT ENEMY heel goed te zien, want wie is de vijand die de zanger aan het bevechten is?

Zoals wij gewend zijn van LOKA blijft de band zich vasthouden aan de overwegend Engelse lyrics met hier en daar wat Japans. Uitzondering op dit album is CALLING, waarvan de helft in het Japans gezongen wordt. Hiermee zorgt LOKA er weer voor dat er meezingers zijn op EVO:ERA. GOD GONE TO VEGAS is daar een goed voorbeeld van. Het geeft de herkenning aan de dansbaarheid van bijvoorbeeld de LOKA klassieker Club Rock Shit: het refrein is zeer catchy en perfect voor liveshows om uit je dak te kunnen gaan.

LOKA kan nog steeds mooie liedjes produceren waarbij de stem van Kihiro goed tot zijn recht komt, maar er lijkt toch wel wat te missen qua ruigheid en speelsheid op het album. De liedjes zijn rechttoe rechtaan die goed in elkaar steken, maar het mist toch net iets qua kracht. Het kan een teken zijn dat LOKA een volwassenere sound probeert te laten horen met EVO:ERA.

Cijfer: 70/100

Francisca Hagen

Started with AVO in 2003. Now active as writer, reporter, reviewer, promotor, photographer and tries to rule the world with a forum. Can be found regurarly at conventions and concerts in the Netherlands and sometimes Belgium. Big passion for Japan and music. You can follow me on Twitter: @Seraphinne

Bedankt voor het lezen van een bericht! Laat je een reactie achter?